Fundacja Centrum Rozwiązywania Sporów i Konfliktów wraz z partnerem – Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta st. Warszawy w terminie od września 2014 do kwietnia 2016 r. realizowała projekt: Wspomaganie dialogu obywatelskiego w warunkach konfliktu lokalnego. Działania finansowane były ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (tzw. Funduszy EOG) w ramach programu Obywatele dla Demokracji, prowadzonego przez Fundację im. Stefana Batorego we współpracy z Polską Fundacją Dzieci i Młodzieży.
Celem projektu było opracowanie, przetestowanie w Warszawie i upowszechnienie w Polscemodelu wspomagania dialogu obywatelskiego w jednostce samorządu terytorialnego z wykorzystaniem idei zarządzania konfliktami.
Politykom, lokalnym urzędnikom i mieszkańcom brakuje czasem umiejętności i doświadczenia, by rozmowa o sprawach lokalnych przyniosła owoce. Różnice między ludźmi łatwo przeradzają się w spory. Z kolei obawa przed sporami zniechęca do organizowania i uczestniczenia w procesach partycypacji obywatelskiej.
Rezultatem bezpośrednim projektu są udane procesy dialogu obywatelskiego i konkretne zmiany w praktyce organizacyjnej na Mokotowie, Ursynowie i Wawrze. Rezultatem jest również przemyślany i częściowo już rozpropagowany w Polsce pomysł zakładający zaangażowanie samorządów w rozwijanie potencjału instytucjonalnego oraz rosnącą dostępność mediatorów i ośrodków mediacyjnych, dysponujących wiedzą o radzeniu sobie z konfliktami.
Model opisuje:
- cztery filary współpracy między organizatorami dialogu obywatelskiego a specjalistami ds. konfliktów (motywacja wewnętrzna, podejście doceniające, dobra komunikacja i postawa mediacyjna),
- sześć obszarów dialogu obywatelskiego, w których warto na konflikty się przygotowywać (diagnoza, zespół, zasoby, działania, ewaluacja, system),
- zestaw form i metod wsparcia organizatorów i uczestników dialogu (udostępnianie wiedzy, wsparcie komunikacji, wsparcie systemowe).
Sądzimy, że modelowemu wsparciu dialogu obywatelskiego sprzyjają:
- znajomość teorii i dobrych praktyk w zakresie zarządzania konfliktami i dialogu obywatelskiego,
- przygotowanie warsztatowe wspierających, jak i wspieranych,
- diagnoza socjologicznej miasta i jego administracji,
- rozbudowana procedura określania i uzgadniania przedmiotu i formy wsparcia,
- merytoryczne wsparcie ze strony gospodarza (w naszym wypadku – partnera projektu, tj. Centrum Komunikacji Społecznej oraz dzielnicowych koordynatorów ds. partycypacji).”
Podsumowaniem projektu była Konferencja: Gotowi do Dialogu Obywatelskiego? Zarządzanie konfliktami w partycypacji lokalnej, która odbyła się w Warszawie w dniu 12 kwietnia 2016 r.